Desplaçar-se a la neu amb cotxe elèctric. És possible?

Més articles

Compartir

Avui en dia les paraules “canvi climàtic” o “escalfament global” estan en boca de tots. Si més no, haurien d’estar-ho. Aquests fenòmens tenen efectes que tots coneixem: falta de precipitacions o inundacions en algunes zones, pujada de temperatures, desertització, desglaç en glaceres o als pols… n’hi ha que encara ho posen en dubte. El que ningú pot negar és que tot això afecta, i molt, a les muntanyes i a l’activitat hivernal que s’hi realitza.

Sovint ens preguntem: “i què puc fer jo per ajudar a frenar aquests fenòmens?”

Com a principals afectats, ens agradaria començar a parlar de diferents projectes que es duen a terme a casa nostra i que vetllen per la sostenibilitat i la cura del medi ambient.

Avui parlarem del projecte LIVE, la plataforma público-privada per a l’impuls de la mobilitat sostenible a Barcelona i Catalunya. Aquí hi trobem entitats com l’ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, Barcelona Activa… però també a empreses com SEAT, NISSAN, AVANCAR, etc.

Entre els seus objectius estan els de promoure l’ús de vehicles elèctrics i de GNC (Gas Natural Comprimit). Ara bé, quan parlem de vehicles elèctrics ens vénen al cap un munt de preguntes.

Ja hem parlat en diferents ocasions sobre la importància de planificar les sortides a la neu abans de sortir de casa. Cal tenir en compte alguns factors com el clima, l’estat de les pistes, l’allotjament i el transport.

Ara bé, si fem els desplaçaments de mitja distància amb un vehicle elèctric o de mobilitat alternativa, haurem de pensar en un pla de viatge que tingui en compte les característiques de l’autonomia del nostre mitjà de transport.

Una de les primeres preguntes que ens sorgeixen és: “podré carregar el meu cotxe elèctric de camí a la muntanya?”

Sí, i podrem fer-ho en diferents punts. Així, per exemple, si fem el trajecte Barcelona-Andorra o Barcelona-Cerdanya passant pel túnel del Cadí, disposem de dos punts estratègics per fer-ho: un el trobem a Avià (a prop de Berga) i l’altre a La Seu d’Urgell. Si pugem per la collada de Toses, o ens dirigim a les estacions de Vall de Núria o Vallter 2000, disposem d’un punt de càrrega a Ripoll.

Hi ha altres punts repartits a tot el territori català i els podem consultar al mapa de l’ICAEN (Institut Català d’Energia).

Una altra de les preguntes que més ens fem és: “quant durarà el viatge?”

Les bateries de liti més avançades tecnològicament, ens permeten recórrer distàncies entre 200-250 kms de manera autònoma, és a dir, sense aturar el vehicle. Més o menys parlem d’unes dues hores al volant.

Si parlem d’un punt de càrrega semi-ràpida, necessitarem una hora de càrrega. Si es tracta d’un punt de càrrega ràpida, en tant sols 10 minuts tindrem les bateries completament carregades.

Podem perdre autonomia com a conseqüència de les baixes temperatures?

El fred pot afectar al rendiment de les bateries tan d’un vehicle de combustible fòssil com d’un d’elèctric. Ara bé, els principals fabricants, com és el cas de NISSAN, ofereixen un “pack hivern”, que amb la intenció d’estalviar energia, substitueixen la calefacció tradicional per aire calent per un sistema de calefacció de seients i volant.

Així doncs, ja veieu que cada cop més, és possible fer els nostres desplaçaments de manera sostenible a la muntanya.

Més informació:
Projecte LIVE
El Cotxe Elèctric – Institut Català d’Energia (ICAEN)
Electromaps

Verified by ExactMetrics