Josep Marticella: Balanç molt positiu de l’incorporació a Grandvalira Resorts

Més articles

Compartir

Encarant la recta final de la temporada de neu i en plena setmana gran al Principat d’Andorra amb la celebració de les Finals de la Copa del Món d’esquí alpí a Soldeu el Tarter, entrevistem al director de Pal-Arinsal en Josep Marticella.

Un moment de l’entrevista amb el crac Marticella;)

Com valores l’entrada de Grandvalira Resorts a Pal-Arinsal?
La valorem molt positivament, perquè penso que no només en clau d’estació sinó en clau de país. La marca que ens uneix és Grandvalira Resorts, la nostra ubicació continua sent la mateixa, som Pal-Arinsal, el que passa és que ens ajuda a comunicar, a comercialitzar, d’una forma més potent i a arribar a uns espais que abans no arribàvem.
El que ens passava abans és que competíem malauradament amb una de les destinacions més potents del Pirineu com és Grandvalira. Competir amb ells era una situació molt complicada, tot i això, la gran virtut que hem tingut ha estat la capacitat de sobreviure amb aquesta situació que no era gens fàcil per a una estació com la nostra amb 63 km de pistes, l’entrada de Grandvalira a Ordino Arcalís i la gairebé desaparició dels productes de Vallnord, ens va debilitar moltíssim, si això li afegeixes l’efecte pandèmia que va venir tot seguit, ens trobem que la situació era complicada. Per això valoro molt positivament l’entrada de Grandvalira Resorts perquè d’un any a un altre,ens permet projectar-nos de cara al futur i afrontar unes inversions potents. Això si haguéssim estat sols no ens ho podíem plantejar.

Aprofitant la visita a Pal, que malgrat la pluja caiguda el dia abans, presentava aquest bonic aspecte.

Seguint el que comentaves de les inversions, ens podries avançar quines teniu en previsió?
Primer de tot cal aclarir que tot sorgeix amb l’acord que arribem amb Soldeu El Tarter per crear el holding SETAP365 , que gestiona dues estacions esqui Soldeu El Tarter i Pal-Arinsal. Hi ha un acord de fer créixer Pal-Arinsal sobretot a través de l’unió física esquiable. De fet, aquest acord no només beneficia Pal-Arinsal i La Massana sinó el global del grup. Per l’any vinent ja tenim prevista la fase 1 que és la connexió física esquiable amb pistes vermelles i negres amb un únic remuntador que permetrà remuntar fins a la cadira de Seturia i el retorn del sector d’Arinsal es faria pel telefèric.

Dins l’acord també es contemplen dues inversions potents i estratègiques, pel que fa al sector d’Arinsal és recuperar el refugi i fer un lloc de referència tal com és ara el Coll de la Botella i la segona és canviar el telecadira de pinça fixa del Port Negre per una cadira desembragable de 6 places.

De fet, amb les dues fases que preparem per a l’any vinent l’estació estaríem a prop dels 70 km de pistes. Això ja ens comença a donar una dimensió molt potent. I després tenim la fase 3 que depenent de l’evolució de l’impacte econòmic de les dues primeres, plantejariem la inversió.

Ara bé, una de les millores que ara ens permet ser presents al SETAP, és que la cadira de Port Negre que desmuntarem, s’instal·larà al sector El Tarter desenvolupant a una zona agregada a Canillo, amb la creació d’uns 5 quilòmetres de pistes. En el fons tots sortim guanyant, tant Pal, Arinsal i Canillo en l’àmbit de SETAP365 és una estratègia molt ambiciosa.

Estem a la setmana gran d’Andorra, les finals de la copa del món esquí alpí.
Volia incidir que amb aquests esdeveniments no només es beneficia l’estació, ni Andorra sinó que el gran beneficiat és el Pirineu. Crec que tothom d’una forma o altra hauria de capitalitzar-ho, i no em molestaria en res que altres estacions del Pirineu s’ho facin seu. Perquè al final qui surt guanyant és el Pirineu.

Sostenibilitat i ecologisme cada dia prenen més importància al món de la neu
Bé, crec que les estacions hem d’informar molt millor de com fem les coses en aquests àmbits de sostenibilitat i del respecte pel medi ambient. I en la mateixa línia, avui dia, estem treballant en dos projectes molt importants per a nosaltres amb un punt de millora molt important i amb perspectives per fer-ho ben aviat, el transport i l’habitatge dels temporers.

Estem treballant de manera molt intensa des de Grandvalira Resorts i Ski Andorra, per tal d’associar el transport públic amb el forfet, com fan grans destinacions com Dolomitis Superski. Gràcies a les dimensions del nostre país creiem que és prou factible, està sobre la taula i no crec que triguem massa a implementar-ho.

Pel que fa als temporers, tenim una responsabilitat amb els nostres temporers. A tots els destins turístics el seu allotjament és una situació molt complex, penso que si som capaços de resoldre aquesta situació d’una forma positiva, estic convençut que molts temporers voldran venir a Andorra a fer la temporada. A nosaltres ens interessa tenir els índexs de repetició que hem tingut els anys anteriors (75% envers l’actual 50%) perquè una cosa que tenim molt clara és la qualitat del servei i no ho podem malbaratar.

Un país de 80.000 habitants i que té més de 8 milions de visitants, fa que no sigui un problema només de les estacions d’esquí, sinó que també afecta altres sectors com el turístic, la construcció i els serveis. És un problema que hem de resoldre. A les estacions tenim clar que no volem créixer en nombre de dies d’esquí, sinó millorar la qualitat i el retorn pel client. I per aconseguir això, necessitem personal qualificat i per tenir aquest personal, l’has de retribuir i l’has d’allotjar d’una forma correcta.

Verified by ExactMetrics