El refugi, situat a 1.965m d’altura en el Parc Natural de la Vall de Sorteny, és un allotjament pensat pels amants de la muntanya que volen conèixer aquest indret a peu, amb esquí de muntanya o amb raquetes de neu.
L’esquí de muntanya o travessa és una de les modalitats de l’esquí que està guanyant més adeptes últimament. Tot i que a les estacions d’esquí acostumem a veure esquiadors progressant pel lateral de la pista, o per zones especialment delimitades, el cert és que aquesta disciplina està pensada per gaudir de la muntanya en zones de poca afluència, gaudint així de la natura en estat pur sense remuntadors ni aglomeracions de gent.
És clar que com a qualsevol activitat que es practiqui a l’aire lliure en muntanya, calen unes nocions bàsiques de seguretat, i és important que fem especial èmfasi a aquest punt per evitar ensurts innecessaris.
Doncs bé, un cop ja tenim els coneixements previs i ens hem habituat a la tècnica i al material ja podem explorar noves zones, i avui en tenim una de molt especial amb un munt de possibilitats: El Parc Natural de la Vall de Sorteny.
Com arribar al refugi
Aquest indret es troba situat molt a prop de Vallnord, a la parròquia d’Ordino (Andorra). Per arribar-hi amb cotxe haurem d’agafar la carretera des del poble d’Ordino en direcció Aracalís. Passat el poble del Serrat trobarem un desviament a mà dreta que ens portarà fins a l’aparcament lliure del parc, amb capacitat per a 50 cotxes. Des d’aquí podem iniciar la ruta amb esquís i pells de foca, o bé amb raquetes de neu.
En poc més de 20 minuts arribarem al refugi Borda de Sorteny, que és un excel·lent camp base des d’on iniciar l’ascensió a cims tant emblemàtics com el Pic de la Serrera (2.912m) i el Pic d’Estanyó (2.915m.), des d’on gaudirem d’unes excepcionals vistes dels Pirineus.
Al bell mig de la natura però amb totes les comoditats
Actualment són la Carme i la Nerea, les responsables del refugi que tenen cura en tot moment dels visitants perquè l’estada es faci d’allò més agradable. Però no us parlem d’un refugi qualsevol, sinó que a la Borda de Sorteny aquells que no poden allunyar-se massa de la civilització, disposaran en tot moment de cobertura pel telèfon mòbil i (atenció) conexió WiFi. Tot i que si us hem de recomanar quelcom, és que intenteu gaudir de la natura i la bona companyia i jugueu al domino, a les cartes… o que feu petar la xerrada mentre recupereu forces al costat de la llar de foc.
El refugi se sitúa a 1.965m d’altitud, just al damunt de la Pleta de Sorteny i disposa d’una capacitat per a 50 persones de dijous a diumenge, o per a 8 persones amb lliure accés quan el refugi no està obert.
Una altra de les particularitats d’aquest enclau, i que tant ens agrada als “muntanyerus” és la cuina casolana típica de muntanya, amb especialitats com la fondue o la raclette, sense oblidar els esmorzars que amb tantes ganes esperem quan ens llevem, i que ens donaran l’energia necessària per assolir els cims que ens envolten.
Pels que estiguin pensant en fer una ruta més llarga (parlem de paraules majors), sapigueu que el refugi es troba dins del recorregut del GRP (gran recorregut pais) que proposa la volta a Andorra en un total de 7 etapes i del ARP (alt recorregut pirinenc) que proposa la travessa dels Pirineus de mar a mar.



El Refugi a Google Maps
Podreu trobar més informació: Refugi Borda de Sorteny